2. Overzicht incidentele baten en lasten
In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten weer en presenteren we het structurele begrotingssaldo.
In de volgende tabellen geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten. Incidenteel houdt in dat het gaat om baten en lasten die een tijdelijk karakter hebben. Deze zitten slechts één of enkele jaren in de begroting. Dit overzicht geeft niet alleen inzicht in de incidentele baten en lasten, maar is ook een hulpmiddel bij het beoordelen van het structurele begrotingssaldo. De baten en lasten die niet incidenteel zijn, zijn immers structureel van aard. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
We nemen bedragen op vanaf € 50.000. We geven bij elke post een toelichting.
Een overzicht van de geraamde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, zoals het BBV voorschrijft, is in het financieel overzicht van de begroting opgenomen (bijlage 5 in dit document). In de nota reserves, die tegelijk met deze programmabegroting in de gemeenteraad wordt behandeld, zijn de reserves uitgebreid toegelicht.
Incidentele voordelen
Bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | PB 2022 | Lagere kosten POH GGZ | -100 | ||||
2 | 1 | PB 2022 | COVID-19: Vrijval budget meerkosten maatschappelijke opvang | -569 | ||||
3 | 1 | PB 2021 | Specialistische Jeugdhulp | -790 | ||||
4 | 1 | PB 2022 | COVID-19: Regiotaxi | -175 | ||||
5 | 2 | PB 2022 | Egalisatiereserve Wsw | -400 | ||||
6 | 2 | PB 2020, 2021 en 2022 | Investeringen onderwijs | -661 | -509 | -688 | ||
7 | 3 | PB 2019, PB 2020 en PB 2021 | Investeringen ontmoeten en sport | -668 | -616 | -499 | ||
8 | 5 | PB 2022 | Boete Attero | -897 | ||||
9 | 5 | PB 2022 | Onttrekking reserve IUP | -558 | ||||
10 | 8 | PB 2020 en PB 2021 | Vrijval ABR i.v.m. nieuwe risicosystematiek | -5.698 | -18.174 | |||
11 | 8 | TR 2019 | Afromen reserve beheerkosten startersleningen | -180 | ||||
12 | 10 | PB 2020 | ICT investeringen: lagere kapitaallasten door bijstelling van projecten | -141 | ||||
TOTAAL | -10.279 | -19.857 | -1.187 | 0 | 0 |
Toelichting per post:
Nr | Toelichting |
---|---|
1 | Nog niet alle huisartsen nemen deel aan de pilot GGZ, dus hebben we lagere kosten. De verwachting is dat het budget komende jaren wel nodig is. |
2 | We laten het restantbudget voor meerkosten maatschappelijke opvang 2020 vrijvallen. We hebben niet het volledige bedrag besteed. |
3 | Door een andere verdeling LTA over gemeenten hebben we een incidenteel voordeel in 2021. |
4 | De kosten voor de Regiotaxi vallen in 2021 € 175.000 lager uit. We zien dat er gedurende COVID-19 minder ritten worden verreden. |
5 | We ontvangen een bedrag uit de egalisatiereserve Wsw. |
6 | Door actualisatie van de planning voor investeringen in onderwijs hebben we incidenteel lagere kapitaallasten door bijstelling van projecten. |
7 | Door actualisatie van de planning voor investeringen in onderwijs hebben we incidenteel lagere kapitaallasten door bijstelling van projecten. |
8 | We krijgen de eerder betaalde boete i.v.m. het geschil met Attero terug n.a.v. een uitspraak van de rechter. |
9 | We onttrekken een bedrag uit de reserve IUP om het tekort van het beheerplan openbare ruimte af te dekken. Het gaat om een structureel tekort wat we eenmalig afdekken uit de reserve. |
10 | We laten in 2021 en 2022 een bedrag vrijvallen uit de ABR. Dit is de vrije ruimte boven de minimale norm die we hanteren. |
11 | We verlagen de reserve startersleningen, het bedrag is niet meer nodig in de reserve. |
12 | Door actualisatie van de planning voor investeringen in ICT hebben we in 2021 lagere kapitaallasten. |
Incidentele nadelen
Bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | PB 2021 | Aanpak huiselijk geweld | 180 | ||||
2 | 1 | TR 2021 | Tijdelijke huisvesting Scouting Ussen | 172 | 33 | 19 | ||
3 | 2 | PB 2020 | Vervangende nieuwbouw basisschool 't Schrijverke en gymzaal | 288 | ||||
4 | 2 | TR 2021 | Talentencampus | 98 | ||||
5 | 3 | TR 2021 | COVID-19: Kwijtschelding huur | 73 | ||||
6 | 3 | PB 2022 | COVID-19: compensatie Wijk en dorpshuizen | 300 | ||||
7 | 3 | PB 2020 en PB 2021 | Incidenteel onderzoeksbudget Golfbad | 75 | ||||
8 | 3 | PB 2021 | Storting in reserve IVB voor investeringsimpuls | 3.123 | ||||
9 | 3 | PB 2021 | Programma Buiten Spelen = Buiten Bewegen | 50 | 50 | |||
10 | 3 | PB 2021 | Tijdelijke bijdrage Vitale verenigingen | 50 | 50 | |||
11 | 3 | PB 2021 | Storting in reserve IVB voor Cultuureducatie met Kwaliteit | 97 | ||||
12 | 3 | PB 2022 | COVID-19: Kermissen en evenementen | 69 | ||||
13 | 4 | PB 2018 | Incidentele stortingen in de reserve Walkwartier en omgeving | 1.424 | 600 | 600 | ||
14 | 4 | PB 2020, 2021 en 2022 | Incidentele storting in het Investeringsfonds Stadshart Oss | 2.000 | 650 | 650 | ||
15 | 5 | TR 2021 | Gladheidsbestrijding | 300 | ||||
16 | 5 | PB 2022 | Baggeren haven | 1.500 | ||||
17 | 5 | PB 2022 | Energiebesparing en wartmevisie | 900 | ||||
18 | 5 | PB 2022 | Neveneffecten afval | 100 | ||||
19 | 6 | PB 2022 | Jubileumjaar Life sciences | 100 | 100 | |||
20 | 7 | PB 2022 | COVID-19: nadeel parkeren | 1.225 | ||||
21 | 7 | PB 2022 | COVID-19: Eenmalige subsidie Maasveren | 95 | ||||
22 | 8 | TR 2021 | Opruimen banden Nieuw Zevenbergen | 60 | ||||
23 | 8 | PB 2022 | Bevrijdingsdagviering | 50 | ||||
24 | 8 | PB 2022 | Storting reserve Binnenstedelijke transformaties | 10.000 | ||||
25 | 8 | PB 2020 en PB 2021 | Storting reserve Strategische aankopen | 5.100 | ||||
26 | 8 | PB 2020 en PB 2021 | Storting reserve Bovenwijkse voorzieningen | 3.074 | ||||
27 | 8 | PB 2020 en PB 2021 | Storting reserve Koplopersproject Ravenstein-Lith | 500 | ||||
28 | 8 | PB 2022 | Woonwagens | 350 | ||||
29 | 8 | PB 2020 en PB 2021 | Storting reserve Geffense plas | 500 | ||||
30 | 8 | PB 2021 | Impuls recreatie en toerisme | 50 | 50 | 50 | ||
31 | 8 | PB 2021 | Voorbereidingskosten voor Omgevingswet en Omgevingsvisie | 410 | 265 | 136 | ||
32 | 9 | PB 2021 | Vernieuwde aanpak huiselijk geweld | 180 | ||||
33 | 10 | PB 2020 | Toekomstbestendige organisatie | 500 | ||||
34 | 10 | TR 2021 | Raadsonderzoek | 50 | ||||
35 | 10 | PB 2022 | Omgevingswet | 1.129 | ||||
36 | 11 | TR 2021 | COVID-19: kwijtschelding reclame en precariobelasting | 253 | ||||
37 | 11 | TR 2021 | Hogere deelnemersbijdrage BSOB 2021 | 261 | ||||
38 | 11 | TR 2021 | project "Waarderen op oppervlakte" | 228 | ||||
TOTAAL | 12.111 | 24.501 | 1.555 | 0 | 0 |
Nr | Toelichting |
---|---|
1 | We hebben eenmalig €196.000 opgenomen voor de vernieuwde aanpak huiselijk geweld. Het merendeel geven we in 2021 uit. |
2 | We stellen een bedrag beschikbaar voor het tijdelijk plaatsen van units bij basisschool de Lockaert in 2021 en sloop van de huidige locatie. |
3 | Naast de reguliere investering voor de nieuwbouw verwachten we incidentele kosten van € 288.000 in 2021 De belangrijkste incidentele kosten zijn tijdelijke huisvesting en tijdelijk gymvervoer naar Ravenstein. |
4 | We schelden de huurachterstand van de talentencampus kwijt. |
5 | We hebben de huur kwijtgescholden van de gemeentelijke accommodaties voor sport en cultuur die door de COVID-19 maatregelen in de periode oktober t/m december 2020 niet gebruikt konden. |
6 | We compenseren wijk- en dorpshuizen voor misgelopen huuropbrengsten door COVID-19 |
7 | We hebben incidentele kosten opgenomen voor een onderzoeksbudget voor het golfbad. |
8 | We storten een bedrag in de reserve IVB voor een investeringsimpuls voor Ontmoeten, sport en cultuur. |
9 | We geven een tijdelijke bijdrage voor het programma Buiten spelen = Buiten bewegen. |
10 | We maken een beleidskader Vitale Verenigingen. Voor dit stimuleringspakket stellen we voor 2021 en 2022 € 50.000. beschikbaar. |
11 | We storten een bedrag in de reserve IVB voor Cultuureducatie met Kwaliteit. |
12 | We hebben een nadeel door COVID-19 en de kermissen en evenementen op een andere manier hebben plaats gevonden. |
13 | We storten een bedrag in de reserve Walkwartier voor toekomstige ontwikkelingen. |
14 | We storten verschillende bedragen in het investeringsfonds stadshart. |
15 | We hebben incidenteel hogere kosten voor gladheidsbestrijding door de langdurige sneeuwval |
16 | We storten een bedrag in de reserve Baggeren haven om de verwachte toekomstige kosten af te dekken. |
17 | We storten een bedrag in het investeringsfonds duurzaamheid voor de kosten van de energiebesparingsagenda en de warmtevisie. |
18 | We nemen een bedrag op voor de neveneffecten van het nieuwe afvalbeleid. We verwachten dat dit tijdelijke kosten zijn. |
19 | We nemen voor 2 jaar kosten op voor het jubileumjaar van de Life sciences. |
20 | We hebben een fors incidenteel nadeel bij parkeren door COVID-19 |
21 | We verstrekken de Maasveren een eenmalige extra subsidie omdat ze door COVID-19 veel omzet hebben verloren. |
22 | We betalen het opruimen van de bandenstapel bij Nieuw Zevenbergen. |
23 | We nemen eenmalig extra geld op voor de viering van bevrijdingsdag 2022 in Oss |
24 | We storten een bedrag in de nieuw gevormde reserve binnenstedelijke transformatie. |
25 | We storten een bedrag in de gevormde reserve strategische aankopen |
26 | We storten een bedrag in de reserve Bovenwijkse voorzieningen |
27 | We storten een bedrag in de reserve Koplopersproject Ravenstein-Lith. |
28 | We storten een bedrag in de reserve woonwagens voor het realiseren van standplaatsen in de toekomst. |
29 | We storten een bedrag in de reserve Geffense plas |
30 | We nemen voor 3 jaar een bijdrage voor een impuls voor recreatie en toerisme. |
31 | We nemen de voorbereidingskosten voor de omgevingswet en omgevingsvisie op in de begroting. |
32 | We hebben incidenteel hogere kosten voor het project voor de vernieuwde aanpak van huiselijk geweld. |
33 | We storten een bedrag in de reserve organisatieontwikkeling voor de toekomstbestendige organisatie. |
34 | We hebben extra kosten voor het onderzoek naar het handelen van de gemeente Oss i.r.t. de heer Den Dekker. |
35 | We storten een bedrag in de reserve omgevingswet om toekomstige kosten af te dekken. |
36 | De gemeenteraad heeft in april 2021 besloten om de reclamebelasting en precariobelasting in 2021 niet te innen. |
37 | We hebben incidenteel hogere kosten voor de BSOB door hogere bezwaren, projectkosten en het wegwerken van achterstanden. |
38 | We hebben hogere kosten voor de bijdrage aan de BSOB in verband met verwerking Waarderen op oppervlakte voor de Osse mutaties. |
Incidentele budgettair neutrale posten
Bedragen x € 1.000
Nr | Progr. | Bron * | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | PB 2022 | Uitvoering Beschermd wonen | -2.559 | 3.796 | 3.333 | ||
1 | PB 2022 | Mutatie reserve beschermd wonen | 2.559 | -3.796 | -3.333 | |||
2 | 1 | TR 2021 | Transformatieproject Jeugd | 1.074 | ||||
1 | TR 2021 | Algemene reserve | -1.074 | |||||
3 | 1 | RB 2017 | Proeftuin Ruwaard | 100 | ||||
1 | RB 2017 | Uit algemene reserve | -100 | |||||
4 | 1 | PB 2021 | Projecten wonen welzijn en zorg | 291 | ||||
1 | PB 2021 | Uit reserve Wonen welzijn en zorg | -291 | |||||
5 | 2 | KN 2018 | Bijdrage aan BIM5: HBO in Oss | 58 | ||||
2 | KN 2018 | Onttrekking algemene reserve | -58 | |||||
6 | 2 | TR 2021 | Molenveldschool | 125 | ||||
2 | TR 2021 | Uit reserve onderwijsgebouwen | -125 | |||||
7 | 2 | TR 2021 | Regeling Sportakkoord | 200 | ||||
2 | TR 2021 | Bijdrage Rijk | -200 | |||||
8 | 2 | PB 2022 | Projecten participatiebevordering | 560 | ||||
2 | PB 2022 | Uit reserve participatiebevordering | -560 | |||||
9 | 3 | TR 2021 | Kosten IVB | 601 | 1.051 | 733 | 519 | 142 |
3 | TR 2021 | Uit reserve IVB | -601 | -1.051 | -733 | -519 | -142 | |
10 | 3 | TR 2021 | Voorbereidingskrediet Zwembad van de toekomst | 150 | ||||
3 | TR 2021 | Uit algemene reserve | -150 | |||||
11 | 4 | PB 2021 | Activiteiten centrum | 492 | 1.794 | 5.112 | ||
4 | PB 2021 | Uit reserve Walkwartier en omgeving | -492 | -1.794 | -5.112 | |||
12 | 4 | PB 2021 | Stimuleringsregelingen in het centrum en de leegstandsmakelaar | 476 | 945 | 435 | 69 | |
4 | PB 2021 | Uit investeringsfonds stadshart Oss | -476 | -945 | -435 | -69 | ||
13 | 4 | TR 2021 | Stimulering gevelverbetering en wonen in het centrum | 81 | ||||
4 | TR 2021 | Uit reserve Volkshuisvesting | -81 | |||||
14 | 5 | PB 2022 | Onderzoekskosten baggeren haven | 105 | ||||
5 | PB 2022 | Uit reserve IUP | -105 | |||||
15 | 5 | PB 2021 | Kosten energietransitie | 410 | ||||
5 | PB 2021 | Uit investeringsfonds duurzaamheid | -410 | |||||
16 | 5 | PB 2022 | Energiebesparing en Warmtevisie | 900 | ||||
5 | PB 2022 | Uit investeringsfonds duurzaamheid | -900 | |||||
17 | 5 | PB 2022 | Ontwikkeling windpark | 200 | 34 | |||
5 | PB 2022 | Uit reserve Windpark | -200 | -34 | ||||
18 | 5 | PB 2021 | Extra kosten voor Regeling Reductie Energiegebruik | 100 | ||||
5 | PB 2021 | Subsidie van het Rijk | -100 | |||||
19 | 5 | TR 2021 | Bijdrage Hertogswetering | 263 | ||||
5 | TR 2021 | Uit reserve Groenfonds Landelijk gebied | -263 | |||||
20 | 5 | PB 2022 | Bomenstructuurplan | 330 | 330 | |||
5 | PB 2022 | Uit reserve Groenfonds Landelijk gebied | -330 | -330 | ||||
21 | 6 | PB 2022 | Stimuleren economie | 141 | 141 | 141 | 25 | |
6 | PB 2022 | Uit reserve economie | -141 | -141 | -141 | -25 | ||
22 | 7 | PB 2021 | Mobiliteitsprojecten | 374 | 334 | |||
7 | PB 2021 | Uit reserve mobiliteit | -374 | -334 | ||||
23 | 8 | PB 2021 | Eenmalige uitbreiding capaciteit voor grondbedrijfcomplexen | 410 | ||||
8 | PB 2021 | Uit ABR | -410 | |||||
24 | 8 | TR 2021 | Voorbereidingskosten omgevingsvisie | 228 | ||||
8 | TR 2021 | Uit algemene reserve | -228 | |||||
25 | 8 | PB 201 | Project gevelverbetering | 81 | ||||
8 | PB 201 | Uit reserve Volkshuisvesting | -81 | |||||
26 | 8 | TR 2021 | Gebiedsvisie Euterpelaan | 60 | ||||
8 | TR 2021 | Uit reserve Volkshuisvesting | -60 | |||||
27 | 8 | TR 2021 | MER Nieuw Zevenbergen en opstellen locatieprofielen | 110 | ||||
8 | TR 2021 | Uit reserve geluid | -110 | |||||
28 | 8 | PB 2022 | Aanpassingen woonwagens | 50 | ||||
8 | PB 2022 | Onttrekking reserve woonwagens | -50 | |||||
29 | 8 | PB 2021 | Beheerkosten startersleningen | 180 | ||||
8 | PB 2021 | uit reserve Beheerkosten startersleningen | -180 | |||||
30 | 8 | PB 2022 | Kosten ontwikkeling Geffense plas | 445 | 37 | |||
8 | PB 2022 | Uit reserve Geffense plas | -445 | -37 | ||||
31 | 10 | PB 2021 | Herinrichting financieel systeem | 95 | 20 | 20 | 20 | 20 |
10 | PB 2021 | Uit reserve fiscale adviezen | -95 | -20 | -20 | -20 | -20 | |
32 | 10 | PB 2021 | Incidentele kosten E-dienstverlening | 96 | 40 | |||
10 | PB 2021 | Uit reserve E-dienstverlening | -96 | -40 | ||||
33 | 10 | PB 2022 | Kosten omgevingswet | 524 | 606 | |||
10 | PB 2022 | Uit reserve omgevingswet | -524 | -606 | ||||
34 | 10 | TR 2021 | Organisatie-ontwikkeling | 789 | 678 | 627 | 223 | 124 |
10 | TR 2021 | Uit reserve organisatieontwikkeling | -789 | -678 | -627 | -223 | -124 | |
35 | 10 | TR 2021 | Taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen | 313 | ||||
10 | TR 2021 | Uit ABR | -313 | |||||
36 | 10 | PB 2021, 2022 en TR 2021 | Projecten ICT | 717 | 346 | |||
10 | PB 2021, 2022 en TR 2021 | Uit reserve ICT | -717 | -346 | ||||
TOTAAL | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nr | Toelichting |
---|---|
1 | We verrekenen incidentele tekorten en overschotten met de reserve. Daarnaast onttrekken we in de komende jaren geld voor de oplosagenda en terugbetaling aan de regio. |
2 | We begroten de uitgaven voor het regionale transformatieproject Jeugd en onttrekken dit uit de reserve. |
3 | We dekken de tijdelijke kosten van de proeftuin ruwaard af uit de algemene reserve. |
4 | We betalen de projecten Schuldhulproute, brede aanpak dak en thuisloosheid en eenmalige subsidie leergeld uit de reserve Wonen, welzijn en zorg |
5 | We geven een tijdelijke bijdrage voor 4 jaar aan BIM 5 (HBO in Oss). We betalen dit uit de algemene reserve. |
6 | We hebben incidentele kosten voor levensduurverlengengd onderhoud bij de gymzaal van de Molenveldschool |
7 | We hebben incidenteel geld ontvangen voor het Nationaal sportakkoord. We beleggen dit bij het SEC. |
8 | We betalen diverse projecten voor participatiebevordering uit de reserve. Het gaat om o.a. de uitvoering van de Tozo, intensive aanpak zorgklanten, inburgeringswet en het experiment regelluw. |
9 | We brengen versnelling aan in ons voorzieningenbeleid. We huren extra tijdelijk personeel in voor de uitvoering van projecten. Dit betalen we uit de reserve IVB. |
10 | We stellen € 150.000 beschikbaar uit de algemene reserve voor de voorbereiding van het zwembad. Het is bedoeld voor de bestemmingsplanprocedure en de onderzoeken die daarvoor nodig zijn. |
11 | We betalen verschillende activiteiten uit de reserve Walkwartier en omgeving. Het gaat om onder andere de centrumontsluiting en de revitalisering van de Wal en omgeving. |
12 | We hebben tijdelijke stimuleringsregelingen in het centrum (o.a. voor wonen en vergroening) en de leegstandsmakelaar. We betalen dit uit het investeringsfonds stadshart Oss. |
13 | We halen budget voor de tijdelijke stimuleringsregelingen Gevelverbeteringen en wonen in het centrum uit de reserve volkshuisvesting. |
14 | We doen aanvullend onderzoek naar het baggeren van de haven. Dit betalen we uit de reserve IUP. |
15 | We hebben in 2021 incidenteel hogere kosten door een piek in werkzaamheden op het gebied van de energietransitie (o.a. Duurzame polder). |
16 | We hebben tijdelijke kosten voor energiebesparing en warmtevisie (looptijd t/m 2022). We betalen dit uit het investeringsfonds duurzaamheid. |
17 | We halen geld uit de reserve om de kosten voor de voorbereiding van het ontwikkelingen van het windpark te betalen. |
18 | We ontvangen subsidie van het Rijk voor de uitvoering van de RRE subsidie. |
19 | We geven een bijdrage aan het project Hertogswetering. |
20 | We halen geld uit de reserve voor het bomenstructuurplan. Dit storten we in een andere reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de bomen. |
21 | We halen de kosten voor de bijdrage van de Kracht van Oss, promotie en branding uit de reserve economie |
22 | We betalen de kosten voor mobiliteitsprojecten door diverse verkeers-veiligheids-problemen uit de reserve. |
23 | We halen een bedrag uit de ABR voor tijdelijke formatie. |
24 | We ramen de voorbereidingskosten voor het opstellen van de omgevingsvisie |
25 | We betalen de kosten voor het project gevelverbetering uit de reserve volkshuisvesting. |
26 | Voor de tijdelijke werkzaamheden voor het opstellen van de gebiedsvisie Euterpelaan halen we geld uit de reserve volkshuisvesting. |
27 | We stellen een MER op voor Nieuw Zevenbergen en hebben kosten voor de locatieprofielen. Deze tijdelijke kosten betalen we uit de reserve geluid. |
28 | We hebben kosten voor het aanpassen van twee woonwagenstandplaatsen. Dit betalen we uit de reserve. |
29 | We halen de beheerskosten van de startersleningen uit de reserve. |
30 | We hebben kosten voor het project Geffense plas. Deze incidentele kosten betalen we uit de reserve. |
31 | We onttrekken een bedrag uit de reserve financiële en fiscale adviezen omdat we extra kosten hebben voor de vervanging van het financieel pakket en voor fiscale adviezen. |
32 | We halen geld uit de reserve voor verschillende projecten op het gebied van e-dienstverlening. |
33 | We betalen de kosten voor de voorbereiding van de omgevingswet uit de reserve die we hiervoor gevormd hebben. |
34 | We halen geld uit de reserve voor verschillende posten voor organisatieontwikkelingen. Het gaat om onder andere frictiekosten MJC, generatiepact, frictiekosten voor afdeling DIV en frictiekosten voor de toekomstbestendige organisatie. |
35 | We halen geld uit de ABR voor de taskforce. Deze gaat tijdelijk aan de slag om een versnelling te realiseren op het gebied van woningbouw en bedrijventerreinen. |
36 | We maken kosten voor verschillende ICT projecten, zoals omgevingswet, het kantoorconcept, ontwikkeling van medewerkers, voorbereidingen Cloud. Dit betalen we uit de reserve. |
*KN = kadernota, PB = programmabegroting, TR = financiële tussenrapportage
** Voor een specificatie van de COVID-19 lasten en baten verwijzen we naar het hoofdstuk 'COVID-19: Financiële ondersteuningsmaatregelen'.
Structureel begrotingssaldo
Om een goed oordeel te kunnen vormen over de begroting is het van belang om het saldo te corrigeren met incidentele baten en lasten. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
In de volgende tabel geven we de lasten, baten en saldo per programma, de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en het geraamde resultaat weer. We verrekenen het geraamde resultaat met de incidentele baten en lasten. Dit geeft het structureel begrotingssaldo weer.
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | Lasten | 87.032 | 94.317 | 99.209 | 97.565 | 93.983 | 93.541 |
Baten | -1.916 | -1.995 | -2.051 | -2.138 | -2.138 | -2.138 | |
Saldo | 85.115 | 92.322 | 97.158 | 95.427 | 91.845 | 91.403 | |
Programma 2 | Lasten | 79.090 | 75.944 | 70.787 | 69.543 | 69.129 | 69.114 |
Baten | -38.314 | -35.163 | -30.547 | -30.261 | -29.767 | -29.767 | |
Saldo | 40.775 | 40.781 | 40.240 | 39.282 | 39.362 | 39.348 | |
Programma 3 | Lasten | 18.734 | 20.724 | 19.604 | 19.198 | 19.527 | 19.221 |
Baten | -2.309 | -2.616 | -2.676 | -2.676 | -2.676 | -2.676 | |
Saldo | 16.425 | 18.109 | 16.928 | 16.522 | 16.852 | 16.545 | |
Programma 4 | Lasten | 1.407 | 4.448 | 2.045 | 1.425 | 1.484 | 1.581 |
Baten | -785 | -2.893 | -846 | -423 | -210 | -451 | |
Saldo | 622 | 1.555 | 1.199 | 1.002 | 1.274 | 1.130 | |
Programma 5 | Lasten | 39.082 | 41.448 | 44.117 | 43.165 | 42.953 | 43.153 |
Baten | -24.915 | -27.025 | -26.322 | -26.335 | -26.180 | -26.189 | |
Saldo | 14.167 | 14.423 | 17.795 | 16.830 | 16.773 | 16.964 | |
Programma 6 | Lasten | 26.805 | 39.116 | 849 | 11.654 | 3.493 | 3.467 |
Baten | -37.283 | -40.238 | -875 | -11.309 | -2.042 | -2.042 | |
Saldo | -10.478 | -1.123 | -26 | 344 | 1.451 | 1.425 | |
Programma 7 | Lasten | 3.633 | 3.912 | 3.877 | 4.129 | 3.908 | 3.940 |
Baten | -1.576 | -1.222 | -2.307 | -2.352 | -2.614 | -2.653 | |
Saldo | 2.057 | 2.690 | 1.570 | 1.777 | 1.294 | 1.287 | |
Programma 8 | Lasten | 18.548 | 26.182 | 16.614 | 12.970 | 11.193 | 10.463 |
Baten | -16.899 | -21.619 | -11.364 | -8.022 | -6.218 | -5.088 | |
Saldo | 1.649 | 4.563 | 5.249 | 4.949 | 4.976 | 5.375 | |
Programma 9 | Lasten | 8.730 | 8.715 | 7.985 | 7.985 | 7.985 | 7.985 |
Baten | -1.936 | -92 | -92 | -92 | -92 | -92 | |
Saldo | 6.793 | 8.624 | 7.893 | 7.893 | 7.893 | 7.893 | |
Programma 10 | Lasten | 5.835 | 6.081 | 5.026 | 4.931 | 5.141 | 5.141 |
Baten | -1.233 | -1.280 | -1.020 | -960 | -1.520 | -1.520 | |
Saldo | 4.601 | 4.801 | 4.007 | 3.972 | 3.621 | 3.621 | |
Totaal (1) | Lasten | 288.893 | 320.887 | 270.114 | 272.566 | 258.796 | 257.607 |
Baten | -127.167 | -134.143 | -78.100 | -84.568 | -73.455 | -72.615 | |
Saldo | 161.726 | 186.744 | 192.014 | 187.998 | 185.341 | 184.992 |
Algemene dekkings-middelen | Lasten | 2.286 | 2.318 | 4.056 | 4.047 | 4.232 | 4.619 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -212.606 | -218.070 | -224.872 | -219.528 | -218.715 | -219.551 | |
Saldo | -210.319 | -215.753 | -220.815 | -215.481 | -214.483 | -219.551 | |
Dividend en Winstuitkering | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -82 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Saldo | -82 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 | |
Onvoorzien | Lasten | 0 | 146 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 146 | 300 | 300 | 300 | 0 | |
Overhead | Lasten | 29.818 | 34.199 | 33.744 | 33.748 | 33.027 | 33.064 |
Baten | -3.046 | -3.485 | -3.140 | -3.100 | -2.961 | -2.942 | |
Saldo | 26.772 | 30.713 | 30.604 | 30.648 | 30.066 | -2.942 | |
Totaal (2) | Lasten | 32.105 | 36.662 | 38.101 | 38.095 | 37.558 | 37.982 |
Baten | -215.734 | -221.656 | -228.112 | -222.728 | -221.776 | -222.593 | |
Saldo | -183.629 | -184.994 | -190.011 | -184.633 | -184.217 | -184.611 |
Reserves (3) | Lasten | 34.514 | 27.410 | 30.255 | 7.624 | 2.967 | 3.008 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | -20.622 | -29.169 | -32.428 | -11.089 | -4.177 | -3.418 | |
Saldo | 13.893 | -1.759 | -2.173 | -3.465 | -1.210 | -410 |
Resultaat (1+2+3) | -8.010 | -9 | -170 | -100 | -86 | -29 |
---|
Weergave structureel begrotingssaldo
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat | -8.010 | -9 | -170 | -100 | -86 | -29 | |
Incidentele baten en lasten | -8.900 | 1.832 | 4.644 | 368 | - | ||
Structureel begrotingssaldo | 890 | -1841 | -4814 | -468 | -86 | -29 |
Voor de specificatie van het jaar 2020 verwijzen we naar de jaarrekening 2020.
De conclusie hieruit is dat de begroting meerjarig structureel sluitend is. Meerjarig is in 2025 het structurele saldo van de begroting € 29.000 voordelig.
Het saldo van incidentele baten en lasten wordt vooral veroorzaakt door grote, incidentele investeringen die opgenomen zijn voor het stadscentrum, waterveiligheid Maas, verschuivingen van investeringen in het MIP, invoering van de nieuwe Omgevingswet, kosten en compensatiemaatregelen COVID-19 etc.
Structurele stortingen en onttrekkingen uit reserves
bedragen x € 1.000
Reserves | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | |
Reserves ter dekking van de algemene dienst | ||||||||||
Afloop gaswinstuitkering Maaslandgas | 0 | -1.809 | 0 | -1.699 | 0 | -1.589 | 0 | -1.479 | 0 | -1.369 |
Deposito BNG inzake opheffing HNG | 0 | -236 | 0 | -208 | 0 | -184 | 0 | -160 | 0 | -136 |
Subtotaal | 0 | -2.044 | 0 | -1.906 | 0 | -1.772 | 0 | -1.638 | 0 | -1.504 |
Reserves ter dekking van de afschrijvingslasten | ||||||||||
Huisvestingskosten schoolgebouwen | 0 | -28 | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 | 0 | -26 |
De Bolster Horizonschool | 0 | -37 | 0 | -37 | 0 | -37 | 0 | -36 | 0 | -36 |
Brede school centrum Lith | 0 | -185 | 0 | -184 | 1710 | -183 | 0 | -181 | 0 | -180 |
Nieuwbouw school Geffen | 0 | -35 | 0 | -34 | 0 | -34 | 0 | -34 | 0 | -33 |
RNB/Sportcomplex Herpinia | 0 | -18 | 0 | -18 | 0 | -17 | 0 | -2 | 0 | -0 |
Kleedaccommodatie Amstelhoef | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -34 | 0 | -34 | 0 | -34 |
Sportpark de Akkeren | 0 | -28 | 0 | -28 | 0 | -28 | 0 | -27 | 0 | -27 |
Kunstgrasveld Talentencampus | 0 | -62 | 0 | -62 | 0 | -61 | 0 | -60 | 0 | -60 |
Kleedaccommodatie MOSA'14 | 0 | 0 | 0 | -11 | 0 | -10 | 0 | -10 | 0 | -10 |
Revitalisering Koppelsteeg | 0 | -15 | 0 | -15 | 0 | -15 | 0 | -15 | 0 | -15 |
Rusheuvel | 0 | -14 | 0 | -14 | 0 | -13 | 0 | -13 | 0 | -13 |
Investeringen openbare ruimte centrum | 4 | -42 | 0 | -63 | 0 | -63 | 0 | -62 | 0 | -62 |
Nieuwbouw hertenkamp | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -3 |
Bouwkundige aanpassingen Museum Jan Cunen | 0 | -32 | 0 | -31 | 0 | -31 | 0 | -31 | 0 | -31 |
kapitaallasten investeringen mobiliteit | 0 | -32 | 0 | -31 | 0 | -31 | 0 | -31 | 0 | -31 |
Kapitaallasten bomen | 330 | 0 | 330 | -18 | 0 | -27 | 0 | -27 | 0 | -27 |
Projecten VRI 2017 | 0 | -57 | 0 | -56 | 0 | -56 | 0 | -55 | 0 | -55 |
Parkeergarage | 0 | -33 | 0 | -33 | 0 | -33 | 0 | -33 | 0 | -33 |
Fietsenstallingen | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 | 0 | -7 |
Gemeentehuis | 0 | -663 | 0 | -657 | 0 | -61 | 0 | -593 | 0 | -593 |
Bestemm res Ontmoeten Ussen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 |
Subtotaal | 334 | -1.326 | 330 | -1.364 | 1710 | -1.371 | 0 | -1.291 | 0 | -1.284 |
Totaal | 334 | -3.371 | 330 | -3.270 | 330 | -3.143 | 0 | -2.930 | 0 | -2.789 |