Wat willen we bereiken?
De gemeente Oss is prima onderweg naar een meer naar buiten gerichte en vanuit buiten denkende organisatie die loslaat, ruimte biedt en waar nodig faciliteert. We willen onze dienstverlening op een hoger niveau krijgen: een persoonlijke en betrouwbare partner, die zaken makkelijk maakt en snel levert.
Om dit te bereiken sluiten we aan bij de leefwereld van onze doelgroepen en bekijken vraagstukken vanuit mogelijkheden. Digitaliseren en standaardiseren doen we waar dat kan. De menselijke maatvoering houden we daarbij scherp in het oog. Juist door zo veel mogelijk te standaardiseren maken we het mogelijk om persoonlijk maatwerk te bieden waar dat nodig is. Dat geldt zeker voor hen die (nog) minder digitaal vaardig zijn. Onze inwoners kunnen ons ook in de toekomst telefonisch bereiken en bezoeken in het gemeentehuis. We zorgen daarbij voor een eenduidige toegang tot onze dienstverlening.
De VNG heeft principes opgesteld voor moderne, passende dienstverlening vanuit het perspectief van inwoners en ondernemers. Principes die wij ook voor Oss als leidend hebben gemaakt bij de verdere doorontwikkeling van onze dienstverlening:
- We bedienen inwoners en ondernemers zo goed als mogelijk op het kanaal dat zij kiezen, vanuit het principe online waar het kan en persoonlijk waar het nodig is .
- We bieden toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat iedereen eenvoudig zaken met ons kan doen.
- We werken zichtbaar samen met onze ketenpartners en mede-overheden, zodat inwoners en ondernemers integrale dienstverlening ervaren.
- We maken gebruik van landelijke standaarden en oplossingen, waardoor onze dienstverlening eenduidiger, veiliger en goedkoper wordt.
- We maken gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden, zodat wij passende, proactieve dienstverlening kunnen bieden aan onze inwoners en ondernemers.
Daarom is het belangrijk dat wij onze dienstverlening invullen vanuit de bedoeling, waarbij we de klant echt centraal stellen.
In 2020/2021 heeft de Rekenkamer onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening van de Gemeente Oss. We zijn blij dat onze uitvoering uitstekend uit het onderzoek naar voren komt. Maar aan de manier waarop we het organiseren, kunnen we aan kwaliteit winnen. We betrekken het onderzoek bij het benoemen van de speerpunten, waar we de komende jaren organisatiebreed aan werken.
Wij hebben de ambitie om dienstverlening en bedrijfsvoering verdergaand te digitaliseren. Verdergaande digitalisering is gebaseerd op collectief commitment van de organisatie en het bestuur en krijgt versnelling door IT op de juiste manier in te zetten bij processen. We bouwen daarom aan een nieuw informatielandschap op basis van Cloud technologie. Dit nieuwe landschap komt niet in de plaats van het huidige landschap, maar komt er naast te staan. De Cloud is geen doel op zich maar een belangrijk middel om met de nieuwste digitale mogelijkheden de digitale transitie te vormen.
De gemeente Oss staat in verbinding met haar inwoners, bedrijven en bezoekers. Alles wat de gemeente doet, moet resulteren in publieke waarde voor de maatschappij. Er zijn grote kansen om met behulp van nieuwe technologieën, zoals data analyse door te groeien naar een ‘datagedreven organisatie’. Dit vraagt om een duidelijke Datastrategie die helpt om inzicht te krijgen in de specifieke waarde van data voor onze organisatie. In 2021 hebben we hiervoor veel ambtelijk voorwerk gedaan, in 2022 pakken we dit ook bestuurlijk op. Daarbij komen tal van vraagstukken aan de orde, zoals als het gebruik van algoritmes en ethiek, het eigendom en gebruik van persoonsgegevens, de inzet van slimme technologie.
Voor de komende jaren verwachten wij dat behoorlijke investeringen noodzakelijk zijn om de verdergaande digitalisering en het data ondersteund werken vorm te geven. Een deel ervan kan worden terug verdiend aan de hand van business cases, maar een deel van de investeringskosten hebben een autonoom karakter. In 2022 maken wij hiervoor een meerjarenprogramma.
Met de introductie van het hybride werken (dat door de effecten van COVID-19 een versnelling heeft gekregen) ontstaat er een zwaardere belasting op de beschikbaarheid van het netwerk en een nog groter risico voor informatieveiligheid. De digitale dienstverlening en bedrijfsvoering moeten veilig, betrouwbaar en continu beschikbaar zijn. Er is een groeiende vraag naar onlinesystemen die samenwerking binnen en tussen teams en met onze externe partners ondersteunen. Hiervoor zetten we de komende jaren nadrukkelijk in om informatieveiligheid en Identity and Access Management (IAM).
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We bedienen inwoners en ondernemers zo goed als mogelijk op het kanaal dat zij kiezen, vanuit het principe online waar het kan en persoonlijk waar het nodig is
- We bieden toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat iedereen eenvoudig zaken met ons kan doen
- We werken zichtbaar samen met onze ketenpartners en mede-overheden, zodat inwoners en ondernemers integrale dienstverlening ervaren
- We maken gebruik van landelijke standaarden en oplossingen, waardoor onze dienstverlening eenduidiger, veiliger en goedkoper wordt
- We maken gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden, zodat wij passende, proactieve dienstverlening kunnen bieden aan onze inwoners en ondernemers
- We hebben een moderne en wendbare IT Service Management Organisatie die de digitaliseringsambitie van de organisatie optimaal faciliteert
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| 2022 |
| 2022 |
| 2022 |
| 2022 |
| 2022 |
| 2022 |
| 2022 |
| 2025 |
| 2026 |
| 2022 |
| 2023 |
| 2022 |
| 2022 en verder |