Wat willen we bereiken?
In het coalitieakkoord ‘Kansen zien, kansen pakken' is gekozen voor een solide financieel beleid met sluitende meerjarenbegrotingen. We hebben een algemene reserve die voldoet aan de gestelde normen (10% van de algemene uitkering).
De financiële positie van de gemeente wijzigt sterk (een "jojo-effect"). Onze programmabegroting 2021-2024 stond onder druk. De provincie Noord-Brabantbeoordeelde onze begroting destijds als "Oranje". Dit komt vooral door:
- kostenstijgingen in het sociaal domein. We hebben te maken met stijgende tekorten op het gebied van jeugdzorg en Wmo. Hierbij beseffen we dat dit vooral komt doordat landelijke bezuinigingen te vroeg zijn ingeboekt en dat we het als gemeente "nog niet zo slecht doen".
- kostenstijgingen op het gebied van bijzondere bijstand/ schuldhulpverlening. We zien problematiek en kosten stijgen.
- de komst van een nieuwe grote transitie, namelijk de Omgevingswet/ omgevingsvisie;
- grote maatschappelijke opgave op het gebied van duurzaamheid;
- toegenomen risico's (zie paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing).
Tegenover deze ontwikkelingen zien we nu ook positievere ontwikkelingen, zoals:
- Sterk fluctuerende algemene uitkering. Liet de meicirculaire nog een tegenvaller zien van de rijksuitgaven, is de septembercirculaire ineens weer erg positief. Dit soort grote verschillen in de algemene uitkering is een uitdaging bij een financieel solide beleid.
- Extra rijksinkomsten voor jeugdzorg voor het jaar 2021 en 2022. Tussen Rijk, VNG en provincies is afgesproken dat gemeenten in de meerjarenraming rekening mogen houden met 75% van de bedragen uit de hervormingsagenda jeugd. Dit verruimt het financieel perspectief aanzienlijk.
- Mogelijke positieve effecten voor onze gemeente vanuit de herverdeling van het gemeentefonds. Het huidig beeld is dat deze herverdeling voor onze gemeente voordelig is tussen € 19 en € 42 per inwoner. Besluitvorming hierover is aan het nieuwe kabinet.
Dit maakt dat onze financiële positie sterk is verbeterd.
Een financieel gezonde gemeente is van belang zodat doelstellingen van andere beleidsvelden financieel betaald en gerealiseerd kunnen worden. Daarvoor is nodig:
- een sluitende begroting met een gezond meerjarenperspectief.
- goed beheer van deelnemingen en verbonden partijen.
- een goede treasuryfunctie.
- voldoende weerstandsvermogen om gemeentelijke risico’s af te dekken. Hierbij merken we op basis van de motie van de gemeenteraad de COVID-19 gevolgen verwerken via de algemene reserve.
- voldoende waarborgen tegen calamiteiten (verzekeringen).
Voor het financiële beleid geldt dat deze taken grotendeels wettelijk zijn vastgelegd in de Gemeentewet. De gemeenteraad heeft de kaderstellende rol. Op het gebied van de gemeentefinanciën stelt de raad kaders door middel van de begroting en de financiële verordening. De controlerende rol van de raad komt tot uiting bij de jaarstukken. Namens de gemeenteraad controleert de accountant de jaarstukken. Daarnaast houdt de provincie toezicht op de gemeentelijke financiën en ondersteunt de rekenkamercommissie de raad bij de controlerende taak.
We streven uiteraard jaarlijks naar een positief oordeel van de provincie Noord-Brabant over de programmabegroting en ook naar een goedkeurende verklaring van de accountant op onze jaarrekening.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Uitvoeren van een stabiel financieel beleid
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
We blijven actief inzetten op deze pijlers. | Geheel 2022 |
| |
| Geheel 2022 |
| 2021 en uitvoering 2022 ev. |
| Geheel 2022 |
| Implementatie in 2021 en doorontwikkeling in 2022 |
| 2e kwartaal 2022 |
| geheel 2022 |
| continue |