3.1 Duurzaamheid
De activiteiten genoemd onder 'Duurzame Mobiliteit' dragen bij aan een duurzamer verkeerssysteem, onder andere door:
- het zorgen voor een betere verkeersveiligheid.
- het stimuleren van meer duurzame verkeersbewegingen (te fiets, per spoor of over water).
- het verminderen van overlast van verkeersbewegingen (o.a. geluid, CO2-uitstoot).
De global goals die bij dit programma horen zijn: goede gezondheid en welzijn, duurzame energie, duurzame industrie, innovatie en infrastructuur, duurzame steden en gemeenschappen en klimaatactie.
3.2 Verbonden partijen
Niet van toepassing.
3.3 Beleidskaders
Belangrijke (beleids)kaders:
- Mobiliteitsvisie (2009) en mobiliteitsplan (2011)
- Parkeerbeleidsplan (2005) en Nota Parkeernormen (2017)
3.4 Indicatoren
Indicator | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Streef-waarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersongevallen totaal | Viastat** | 389 | 368 | 383 | 343 | 0* |
Aantal ongevallen met doden | Viastat | 5 | 3 | 1 | 2 | 0* |
Aantal ongevallen met gewonden | Viastat | 100 | 83 | 60 | 55 | 0* |
Aantal doden | Viastat | 5 | 6 | 1 | 2 | 0* |
Aantal gewonden | Viastat | 110 | 93 | 68 | 64 | 0* |
Aantal laadpalen in de openbare ruimte | 13 | 17 | 29 | 45 | N.v.t. | |
Elektrische personenauto’s (per 1.000 inwoners) | RDW klimaatmonitor | 3,4 | 4,3 | 5,1 | 9 | N.v.t. |
*We streven naar een daling van het aantal ongevallen en slachtoffers in het verkeer. Het ultieme doel is 0 doden en/of gewonden.
**Dit betreffen uitsluitend gegevens van door de politie geregistreerde ongevallen.
3.5 Waar staat je gemeente
Niet van toepassing.